Selected Publications

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Hans Peter Peters (2014):
The two cultures: Scientists and journalists, not an outdated relationship.
In: Métode, No. 80, pp. 49-55.
doi:10.7203/metode.80.3043 [Open Access; full text in English, Spanish & Catalan]

Yin-Yueh Lo & Hans Peter Peters (2013):
Taiwanese life scientists less "medialized" than their Western colleagues.
In: Public Understanding of Science, published online before print 24 December 2013,
doi:10.1177/0963662513513863.

Hans Peter Peters (2013):
Gap between science and media revisited: Scientists as public communicators.
In: Proceedings of the National Academy of Sciences, Vol. 110, Supplement 3, pp. 14102-14109.
doi:10.1073/pnas.1212745110 [Open Access]

Hans Peter Peters, Joachim Allgaier, Sharon Dunwoody, Yin-Yueh Lo, Dominique Brossard & Arlena Jung (2013):
Medialisierung der Neurowissenschaften: Bedeutung journalistischer Medien für die Wissenschafts-Governance.
In: E. Grande, D. Jansen, O. Jarren, A. Rip, U. Schimank & P. Weingart (Eds.), Neue Governance der Wissenschaft: Reorganization, externe Anforderungen, Medialisierung. Bielefeld: transcript, pp. 311-335.

Hans Peter Peters (2013):
Blindstellen der Risiko-Nutzen-Perspektive in der Analyse der Technik- und Risikoberichterstattung: Informationsbedarf des Medienpublikums und gesellschaftliche Diskurse als journalistische Randbedingungen.
In: N. Jackob, M. Maurer, S. C. Ehmig, S. Geiß & G. Daschmann (Eds.), Realismus als Beruf. Beiträge zum Verhältnis von Medien und Wirklichkeit. Wiesbaden: Springer VS, pp. 67-79.
doi:10.1007/978-3-658-02355-3_6

Joachim Allgaier, Sharon Dunwoody, Dominique Brossard, Yin-Yueh Lo & Hans Peter Peters (2013):
Medialized science? Neuroscientists’ reflections on their role as journalistic sources.
In: Journalism Practice, Vol. 7, No. 4, pp. 413-429.
doi:10.1080/17512786.2013.802477

Joachim Allgaier, Sharon Dunwoody, Dominique Brossard, Yin-Yueh Lo & Hans Peter Peters (2013):
Journalism and social media as means of observing the contexts of science.
In: BioScience, Vol. 63, No. 4, pp. 284-287.
doi:10.1525/bio.2013.63.4.8

Jie Ren, Hans Peter Peters, Joachim Allgaier & Yin-Yueh Lo (2012):
Similar challenges but different responses: Media coverage of measles vaccination in the UK and China.
In: Public Understanding of Science, published online before print 10 May 2012,
doi:10.1177/0963662512445012. [Open Access]

Hans Peter Peters (2012):
Scientific sources and the mass media: Forms and consequences of medialization.
In: Simone Rödder, Martina Franzen & Peter Weingart (Eds), The Sciences‘ Media Connection – Public Communication and its Repercussions. Sociology of the Sciences Yearbook 28. Dordrecht, NL: Springer, pp. 217-240.
doi:10.1007/978-94-007-2085-5_11

Imme Petersen, Harald Heinrichs & Hans Peter Peters (2010):
Mass-mediated expertise as informal policy advice.
In: Science, Technology, & Human Values, Vol. 35, No. 6, pp. 865-887.
doi:10.1177/0162243909357914

Hans Peter Peters (Ed.) (2009):
Medienorientierung biomedizinischer Forscher im internationalen Vergleich. Die Schnittstelle von Wissenschaft & Journalismus und ihre politische Relevanz.
Jülich: Forschungszentrum Jülich.
urn:nbn:de:0001-00542 [Open Access]

Federico Neresini, Kostas Dimopoulos, Monika Kallfass & Hans Peter Peters (2009):
Exploring a black box: Cross-national study of visit effects on visitors to large physics research centers in Europe.
In: Science Communication, Vol. 30, No. 4, pp. 506-533.
doi:10.1177/1075547009332650

Hans Peter Peters, Dominique Brossard, Suzanne de Cheveigné, Sharon Dunwoody, Monika Kallfass, Steve Miller & Shoji Tsuchida (2008):
Science-media interface: It's time to reconsider.
In: Science Communication, Vol. 30, No. 2, pp. 266-276.
doi:10.1177/1075547008324809

Hans Peter Peters, Dominique Brossard, Suzanne de Cheveigné, Sharon Dunwoody, Monika Kallfass, Steve Miller & Shoji Tsuchida (2008):
Science Communication: Interactions with the mass media.
In: Science, Vol. 321, No. 5886, pp. 204-205.
doi:10.1126/science.1157780
[Free electronic reprint]

Hans Peter Peters, Harald Heinrichs, Arlena Jung, Monika Kallfass & Imme Petersen (2008):
Medialization of science as a prerequisite of its legitimization and political relevance.
In: Donghong Cheng, Michel Claessens, Toss Gascoigne, Jenni Metcalfe, Bernard Schiele & Shi Shunke (Eds), Communicating Science in Social Contexts: New Models, new Practices. Dordrecht (NL): Springer, pp. 71-92.
doi:10.1007/978-1-4020-8598-7_5

Hans Peter Peters, Harald Heinrichs, Arlena Jung, Monika Kallfass & Imme Petersen (2008):
Medialisierung der Wissenschaft als Voraussetzung ihrer Legitimierung und politischen Relevanz.
In: Renate Mayntz, Friedhelm Neidhardt, Peter Weingart & Ulrich Wengenroth (Eds), Wissensproduktion und Wissenstransfer: Wissen im Spannungsfeld von Wissenschaft, Politik und Öffentlichkeit. Bielefeld: transcript Verlag, pp. 269-292.

Hans Peter Peters (2008):
Scientists as public experts.
In: Massimiano Bucchi & Brian Trench (Eds), Handbook of Public Communication of Science and Technology. New York, NY: Routledge, pp. 131-146.

Hans Peter Peters (2008):
Erfolgreich trotz Konfliktpotential: Wissenschaftler als Informationsquellen des Journalismus.
In: Holger Hettwer, Markus Lehmkuhl, Holger Wormer & Franco Zotta (Eds), WissensWelten: Wissenschaftsjournalismus in Theorie und Praxis. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung, pp. 108-130.

Hans Peter Peters & Harald Heinrichs (2008):
Legitimizing climate policy: The "risk construct" of global climate change in the German mass media.
In: International Journal of Sustainability Communication, No. 3, pp. 14-36.
[Free online access]

Hans Peter Peters, John T. Lang, Magdalena Sawicka & William K. Hallman (2007):
Culture and technological innovation: Impact of institutional trust and appreciation of nature on attitudes towards food biotechnology in the USA and Germany.
In: International Journal of Public Opinion Research, Vol. 19, No. 2, pp. 191-220.
doi:10.1093/ijpor/edm004
[Free online access]

Hans Peter Peters & Magdalena Sawicka (2007):
German reactions to genetic engineering in food production.
In: Dominique Brossard, James Shanahan & T. Clint Nesbitt (Eds), The Public, the Media and Agricultural Biotechnology. Wallingford (UK): CABI Publishing, pp. 57-96.

Hans Peter Peters (2007):
Heißes Thema Erderwärmung: Eine Untersuchung der deutschen Berichterstattung zum Klimawandel zeigt: Forscher stellen sich auf die mediale Logik ein und liefern neben Informationen auch politische Forderungen.
In: message. Internationale Zeitschrift für Journalismus, No. 2, pp. 76-81.

Hans Peter Peters & Harald Heinrichs (2007):
Das öffentliche Konstrukt der Risiken durch Sturmfluten und Klimawandel.
In: Bastian Schuchardt & Michael Schirmer (Eds), Land unter? Klimawandel, Küstenschutz und Risikomanagement in Nordwestdeutschland: die Perspektive 2050. München: oekom Verlag, pp. 115-144.

Hans Peter Peters (2007):
The science-media interface: Interactions of scientists and journalists.
In: Michel Claessens (Ed.), Communicating European Research 2005. Proceedings of the Conference, Brussels, 14-15 November 2005. Dordrecht (NL): Springer, pp. 53-58.
doi:10.1007/1-4020-5358-4_9

Hans Peter Peters & Arlena Jung (2006):
Wissenschaftler und Journalisten: Ein Beispiel unwahrscheinlicher Co-Orientierung.
In: Winfried Göpfert (Ed.), Wissenschafts-Journalismus. Ein Handbuch für Ausbildung und Praxis. 5., vollst. akt. Aufl. Berlin: Econ, pp. 25-36.

Hans Peter Peters & Harald Heinrichs (2005):
Öffentliche Kommunikation über Klimawandel und Sturmflutrisiken: Bedeutungskonstruktion durch Experten, Journalisten und Bürger.
Jülich: Forschungszentrum Jülich.
urn:nbn:de:0001-00303 [Open Access]

Hans Peter Peters (2003):
"Nützlich, aber ethisch fragwürdig": Gedanken von Zuschauern während eines Fernsehbeitrags über das Humangenom-Projekt.
In: GenomXPress, Nr. 1/03, pp. 32-34.
http://www.genomxpress.de/content/ausgaben/GenomXPress-2003-1.pdf

Holger Schütz & Hans Peter Peters (2002):
Risiken aus der Perspektive von Wissenschaft, Medien und Öffentlichkeit.
In: Aus Politik und Zeitgeschichte. Beilage zur Wochenzeitung Das Parlament, B 10-11/2002, pp. 40-45.
http://www.bpb.de/files/ZKNB5C.pdf

Hans Peter Peters (2000):
The committed are hard to persuade: Recipients' thoughts during exposure to newspaper and TV stories on genetic engineering and their effect on attitudes.
In: New Genetics & Society, Vol. 19, No. 3, pp. 365-381.
doi:10.1080/713687608

Hans Peter Peters (2000):
From information to attitudes? Thoughts on the relationship between knowledge about science and technology and attitudes toward technologies.
In: Meinolf Dierkes & Claudia von Grote (Eds), Between Understanding and Trust: The Public, Science and Technology. Reading (UK): Harwood Academic Publishers, pp. 265-286.

Hans Peter Peters (1999):
Kognitive Aktivitäten bei der Rezeption von Medienberichten über Gentechnik.
In: Jürgen Hampel & Ortwin Renn (Eds), Gentechnik in der Öffentlichkeit. Wahrnehmung und Bewertung einer umstrittenen Technologie. Frankfurt, M.: Campus, pp. 340-382.

Hans Peter Peters (1999):
Das Bedürfnis nach Kontrolle der Gentechnik und das Vertrauen in wissenschaftliche Experten.
In: Jürgen Hampel & Ortwin Renn (Eds), Gentechnik in der Öffentlichkeit. Wahrnehmung und Bewertung einer umstrittenen Technologie. Frankfurt, M.: Campus, pp. 225-245.

Hans Peter Peters (1999):
Rezeption und Wirkung der Gentechnikberichterstattung: Kognitive Reaktionen und Einstellungsänderungen.
Arbeiten zur Risiko-Kommunikation, No. 71. Programmgruppe Mensch, Umwelt, Technik des Forschungszentrums Jülich. Jülich
http://www.hpp-online.de/downloads/heft_71.pdf

Hans Peter Peters (1998):
Is the negative more relevant than the positive? Cognitive responses to TV programs and newspaper articles on genetic engineering.
Paper presented at the 5th International Conference on Public Communication of Science & Technology, Berlin, September 17-19, 1998, http://web.fu-berlin.de/pcst98/.
http://www.hpp-online.de/downloads/peters_1998.pdf

Hans Peter Peters (1995):
The interaction of journalists and scientific experts: Co-operation and conflict between two professional cultures.
In: Media, Culture & Society, Vol. 17, No. 1, pp. 31-48.
doi:10.1177/016344395017001003

Hans Peter Peters (1995):
Massenmedien und Technikakzeptanz: Inhalte und Wirkungen der Medienberichterstattung über Technik, Umwelt und Risiken.
Arbeiten zur Risiko-Kommunikation, No. 50. Programmgruppe Mensch, Umwelt, Technik des Forschungszentrums Jülich. Jülich.
http://www.hpp-online.de/downloads/heft_50.pdf

Projektgruppe Risikokommunikation (1994):
Kontakte zwischen Experten und Journalisten bei der Risikoberichterstattung: Ergebnisse einer empirischen Studie.
Unpublished project report [project leader: Hans Peter Peters]. Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Institut für Publizistik. Münster.
http://www.hpp-online.de/downloads/proj_grup.pdf

Hans Peter Peters (1994):
Mass media as an information channel and public arena.
In: Risk: Health, Safety & Environment, Vol. 5, No. 3, pp. 241-250.
http://www.piercelaw.edu/risk/vol5/summer/peters.htm

Hans Peter Peters (1994):
Wissenschaftliche Experten in der öffentlichen Kommunikation über Technik, Umwelt und Risiken.
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Special Issue 34 "Öffentlichkeit, öffentliche Meinung, soziale Bewegungen" (ed. by F. Neidhardt), pp. 162-190.
http://www.uni-koeln.de/kzfss/archiv94-96/ks94shab.htm

Hans Peter Peters (1992):
The credibility of information sources in West Germany after the Chernobyl disaster.
In: Public Understanding of Science, Vol. 1, No. 3, pp. 325-343.
doi:10.1088/0963-6625/1/3/006

Sharon Dunwoody & Hans Peter Peters (1992):
Mass media coverage of technological and environmental risks: A survey of research in the United States and Germany.
In: Public Understanding of Science, Vol. 1, No. 2, pp. 199-230.
doi:10.1088/0963-6625/1/2/004

Hans Peter Peters, Gabriele Albrecht, Leo Hennen & Hans Ulrich Stegelmann (1990):
"Chernobyl" and the nuclear power issue in West German public opinion.
In: Journal of Environmental Psychology, Vol. 10, No. 2, pp. 121-134.
doi:10.1016/S0272-4944(05)80123-9

Hans Peter Peters & Leonhard Hennen (1990):
Orientierung unter Unsicherheit: Bewertung der Informationspolitik und Medienberichterstattung nach "Tschernobyl".
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Vol. 42, No. 2, pp. 300-312.

Hans Peter Peters & Jens Krüger (1985):
Der Transfer wissenschaftlichen Wissens in die Öffentlichkeit aus der Sicht von Wissenschaftlern: Ergebnisse einer Befragung der wissenschaftlichen Mitarbeiter der Kernforschungsanlage Jülich.
Jül-Spez-323. Jülich: Kernforschungsanlage Jülich.
http://www.hpp-online.de/downloads/peters_&_krueger_1985.pdf (4 MB)

Hans Peter Peters (1984):
Entstehung, Verarbeitung und Verbreitung von Wissenschaftsnachrichten am Beispiel von 20 Forschungseinrichtungen.
Dissertation Universität Bochum. Jül-1940. Jülich: Kernforschungsanlage Jülich.
http://www.hpp-online.de/downloads/peters_1984.pdf (15 MB)


Hans Peter Peters - last modified: 1 Apr 2014